I Barn i Naturen arbejder vi helhedsorienteret med læreplaner. I perioder på ca. 2 måneder af gangen har vi fokus på ét af udviklingstemaerne. Vi tilrettelægger sanglegen i dagens og ugens forskellige aktiviteter, ud fra nedenstående fokuspunkter samt årstidernes logiske udfordringer og aktiviteter.
Der vil naturligt samtidig være fokus på alle områderne hele året igennem.
Januar, februar: 1) Sproglig udvikling og kommunikation
Marts, april: 2) Krop og bevægelse
Maj, juni: 3) Naturen og naturfænomener
August, september: 4) Sociale og personlige kompetencer
Oktober - december: 5) Kulturelle udtryksformer og værdier
Året rundt: 6) Alsidig personlig udvikling
1) Kommunikation og sprog
Den voksnes rolle som forbillede for barnet er central i vores pædagogik.
Den sproglige og kommunikative udvikling skal som læring generelt bæres af glæde og interesse.
Eksempler fra Barn i Naturens hverdag, hvor sprog og kommunikation udvikles og støttes:
vigtigt for os at formidle ”følelsernes sprog” til børnene.
Som voksne prøver vi at være lyttende overfor barnet; at sætte ord på det barnet nonverbalt udtrykker, spørge ind til og møde barnet hvor det er. Vi forsøger, at spørge ind til og møde barnet hvor det er, sætte ord på barnets oplevelse og hvad det forsøger at udtrykke. På denne måde, gennem gentagne erfaringer, kobler barnet den indre kropslige og følelsesmæssige oplevelse med sprog og en social mening.
2) Krop og bevægelse
Eksempler fra hverdagen i Barn i Naturen, hvor barnet gennem bevægelse udvikler kroppen:
Der findes i faglitteraturen masser af dokumentation på, at børn som opholder sig meget i naturen, udvikler en stærk kropsbevidsthed, og er generelt mere sunde, robuste og både fysisk og mentalt skoleklar, end børn som ikke har været ret meget ude de første 6 leveår.
3) Naturen og naturfænomener
Det er vores målsætning at respektere barnets eget forhold til naturen. Det stimulerer barnets udvikling, fantasi og indlevelse i verden at det får lov til at opleve og sanse naturen på sine egne præmisser. Først gribe – senere begribe.
Derved mener vi, at vi bidrager til, at samfundet befolkes med kreativt tænkende mennesker☺
Eksempler fra hverdagen:
skifte.
udfoldelsesmuligheder.
årstidsfejring
4) Sociale og personlige kompetencer
Gode sociale kompetencer skabes i en kultur, der giver børn erfaring og forståelse for, at hvert individ er helt unikt, og er en vigtig del af fællesskabet.
Eksempler på udvikling af børnenes sociale erfaringer:
Vi finder det vigtigt ikke altid at gribe for meget ind i konfliktsituationer børnene imellem, vi hjælper dem ved at støtte, sætte ord på, vejlede og trøste, således at børnene opnår en vigtig læring, mærker sig selv og sine følelser, og bidrager til at løse konflikten.
Har barnet endnu ikke lært -, eller har det svært med at være i positive sociale relationer, forsøger vi at hjælpe og støtte barnet ved at italesætte, det vi ser, og opmuntre barnet til en god social kontakt.
Vi voksne er også bevidste om at være forbilleder for børnene. Et eksempel kunne være, tiltrækkes et barn af en voksen-aktivitet, som feks. at feje gulv, får det lov til at deltage på det niveau, det kan, - vi ser ofte at det bliver stof til efterligning i leg.
Oplevelsen af at være ude i ”den store verden”, og samtidig være rummet i den mindre gruppe, som man er en del af, og mærker trygheden i, styrker identitetsfølelsen og glæden ved at være en del af det sociale liv hos os.
Fællesskab:
I løbet af barnets tid hos os er det vores mål, at børnene har erhvervet sig sociale færdigheder, så de med glæde kan indgå i større fællesskaber, og at de kan være sig selv, samtidig med at de har en forståelse for andre.
5) Kulturelle udtryksformer og værdier
Vi er i hverdagen bevidste om, at vi har medansvar for at præsentere børnene for en Dansk kulturarv .
Kulturelle udtryksformer og værdier, omfatter i vores øjne, meget andet end andre folkeslag, andre religioner osv.. Det omhandler også anderledes kulturer inden for vores ”normale” danske kultur. Madkultur, arbejdskultur, eventyrfortællingskultur, samværs- og samarbejdskultur osv.
Vi ser det som vores opgave at formidle de forskellige kulturer omkring barnet på en så enkel og gennemskuelig måde som muligt.
Når det er naturligt, at vi griber ind i vores hverdag, taler vi med børnene om det, på en måde det kan forholde sig til ud fra dets alder, og giver det mening at lege, spise, spille dukketeater, læse en bog om -, eller opsøge mere viden og konkrete oplevelser, inviterer vi det indenfor til undersøgelse på børnenes niveau.
6) Alsidig personlig udvikling
Børn udvikler gode personlige kompetencer gennem deres sanser, og de udvikles mest optimalt i relation til kærlige, tydelige og omsorgsfulde voksne . Vi arbejder altid på at skabe trygge relationer.
Vi er opmærksomme på at dække det enkelte barns basale behov, så der bliver skabt et godt grundlag for optimal udvikling af personlige og sociale kompetencer.
Eksempler på hvordan vi i hverdagen, medvirker til at styrke barnet personlige kompetencer:
Dokumentation
Til dokumentation benytter vi i Barn i Naturen fotografering, videooptagelse og korte notater gennem året om barnets trivsel og udvikling, forældrene ser nogle af disse via en lukket Facebook gruppe, hvor vi lægger nogle af dem ind.
Derudover benytter vi skemaet ”Trivsel og udvikling” relateret til barnets aktuelle alder, som samtaleark ved et kontaktmøde med forældrene, en gang om året.
Ved et sådant møde styrkes relationen os voksne imellem. Vi fortæller, hvad vi oplever og beskriver hverdagsoplevelser, som vi har set barnet agere i, og opfordre forældrene til at gøre det samme, så vi gensidigt kan få indsigt i barnets hverdag i dets ”andet hjem”.
Vi snakker om hvilke ting der kan stimulere barnets udvikling på relevante områder, så vi sammen kan støtte barnet i at få til at lykkes.
Copyright © All Rights Reserved