Kommunikation:
Jeg kommunikerer så ligeværdigt som muligt, dvs. at jeg ikke bruger "småbørns gloser"
men taler et enkelt sprog og forsøger at italesætte tingene som de opleves i børnehøjde.
Jeg bruger enkelte babytegn, som jeg appellerer til børnene lærer at udtrykke sig med,
og iagttager hvad de allerede har erhvervet sig af non verbale udtryksformer.
Derudover benytter jeg mig af min veltrænede intuition og italesætter for dem hvad jeg tror at de mener.
Efter få forsøg får jeg som regel et Ja! - måske i form af; et nik, et bekræftende blik, en rolig vejrtrækning,
en afslappet stemning, som tegn på at de har oplevelsen af at være set / hørt.
Jeg lader ikke barnet bestemme / tage den voksnes ansvar.
Som f.eks. dagens indhold og rytme, hvad vi skal spise, om vi skal ud,
om det skal have støvler/ overtøj på, om det er putte-tid osv.
Men jeg lader barnet have indflydelse på ting det har den relevante alder og modenhed til at have indflydelse på.
Det kan være valg mellem sange fra sangkufferten, hvad det vil lege med, og meget andet som giver mening at inddrage det i.
Jeg lægger vægt på at der er meget fri leg, og at barnet sanser ud fra egen undersøgelseslyst og interesse.
Jeg viser en vej, stiller mig til rådighed som guide, men undgår decideret undervisning eller for mange forklaringer,
barnet skal være fri til at sanse og fatte gennem oplevelser, ikke presses til at tænke for meget.
Det er min erfaring at ord og tanker ofte trækker opmærksomheden væk fra at opleve og sanse.
Barnet forstår med kroppen og sanserne før det lærer at tænke!
Selv om der er lagt et program for dagen, fraviger jeg det gerne, hvis det giver mening.
- Men det er altid min beslutning om jeg vil følge et barns ofte kreative impuls,
eller jeg vil holde mig til dagens planlagte aktivitet og formål.
Ofte kan barnets ideer inkluderes og rummes i processen.
Der kan være meget lærerigt at følge børnenes undersøgelser og nysgerrighed,
det nyder jeg virkelig at få lov at dele med dem!
Jeg er meget opfindsom
Iagttager børnenes leg, ser hvad de tumler med, og får ofte ideer til aktiviteter vi kan fordybe os i,
på dagen, eller næste gang muligheden opstår.
Jeg kender til en masse midler, metoder og materialer, og lader ting udfolde sig i en kreativ proces.
Aktiviteter og oplevelser falder ofte overraskende ud.
Jeg er et roligt menneske
Lader f.eks. børn eksperimentere, også falde, udforske deres egne grænser for hvad de tør og ikke tør,
giver dem selvstændige erfaringer mens jeg står i nærheden,
klar til at give dem en hånd hvis noget bliver farligt, eller de kalder på hjælp.
At høste erfaringer og derigennem få tillid til sig selv og sin krop, er meget væsentligt for det lille barn,
derfor lader jeg det i høj grad selv komme ud af sine vanskeligheder.
Jeg har stor tillid til at barnet godt selv ved hvad det gør, og hvornår det skal bede om hjælp.
Jeg guider gerne, men hjælper generelt så lidt som muligt :-)
- At mestre giver selvværd!
Konflikter
Børn har mange konflikter!
- Det er simpelthen nødvendigt for at lære verden at kende,
det er meget vigtigt at gennemleve disse,
så man kan blive et kompetent socialt individ!
At spille bold med en person som undgår bolden er ikke sjovt :)
Mens at spille bold med en ligeværdig som forstår spillereglerne er virkelig udviklende, inspirerende og gensidigt glædesfyldt.
Så vi øver hele tiden spilleregler, ser på modparten, hjælper, italesætter, trøster,
overvejer nye strategier og prøver igen.
Det er en fornøjelse at være en del af!
Det duer ikke at være konfliktsky når man har med børn at gøre!
- De trives med det autentiske og ærlige, den rene følelse og kontante udmelding.
det gør dem trygge, så ved de hvor de har mig - og hinanden, - og sig selv.
Jesper Juul skriver i sin lille fine bog: "Her er jeg - hvem er du" følgende citat:
"At undgå konflikt er at undgå kontakt",
- det har jeg iagttaget sandheden i rigtig mange gange!
Jeg tilbyder børnene et enkelt børneliv,
De får mulighed for at relaterer sig, først til de nære omgivelser
og siden også til den natur vi har i nærområdet.
En hverdag hvor vi følger årets rytme,
udtrykt i sang, musik, bevægelse og sansning.
kreative aktiviteter, udflugter og meget mere,
i en naturlig rytme og under trygge forhold,
Mit børne- og menneskesyn er bl.a. inspireret af Casandra Askjær, Jesper Juul og Rudolf Steiner.
Atmanaturopatien er et værdifuldt fundament i hverdagen. (link)
Dit barn kan blive skrevet op på venteliste.
Skriv til mig, så kan jeg fortælle dig hvornår der er ledige pladser.
kontaktoplysninger finder du her.
"Børn tænker med kroppen, og får de ro og udfordringer som støtter det, vil det altid være det de vælger. Presses de til at tænke og "være i hovedet" for tidligt, tvinges de samtidig væk fra den dyrbare læring, der ligger lige for i den naturlige, kropslige udfoldelse.
"I dag er der udviklet mange spil til helt små børn på f.eks. Ipads; spil der hævder at være lærerige for børns intellekt og sansemæssige udvikling. Men en simpel sammenligning mellem den virkelige verden og dens rigdom sat over for oplevelsen af at sidde foran en skærm, gør i mine øjne Ipadén til en klar taber". (citat: Helle Heckmann, De 5 gyldne nøgler)
Jeg tror på at det barn, som får lov til at udvikle sig stille og roligt, i det rette understøttende naturlige miljø, sammen med kreative, nærværende og autentiske voksne, bliver sundt, stærkt og godt funderet i livet.
Jeg tilbyder bl.a.:
Jeg har tillid til barnets egne iboende evner til vækst og udvikling.
- Sang og bevægelse i glad udfoldelse
- Fysisk udfoldelser og udfordring, som udvikler en stærk krop
- Oplevelser, leg og nærvær i naturen
- Lærerige sociale relationer
- Fri leg og masser af udfoldelses-mulighed
- Mulighed for væren og sansning i aktiviteter og gøremål
- Tryg og kærlige tilknytning
Copyright © All Rights Reserved