PÆDAGOGISKE AKTIVITETER

AKTIVITETER


Herunder finder du beskrivelser af de aktiviteter, der udgør hverdagen

og en beskrivelse af hverdagens rytme.


At sove til middag er en af de væsentligste faktorer for trivsel hos et barn,

derfor er den også nævnt her :-)

 

NATUREN


Jeg vægter højt at vi er ude hver dag.

Vi er ofte på tur enten i barnevogn, i vores ladcykler eller - minibus. 

Vi besøger ofte de samme udvalgte steder i nærmiljøet, så barnet genkender stedet og leg kan fortsætte og udvikle sig fra gang til gang og fra årstid til årstid.


Vi mærker, smager og bruger naturens materialer og årstidens afgrøder til at lave mad af, - i vores kreative udfoldelser, - og på mange måder så vi kan opleve naturen og årstiderne med alle sanser.



 

KOST

 

Jeg serverer god og nærende økologisk, plantebaseret kost.
med årstidens frugt og grønt.


Især omkring høst laver vi mad af hvad haver og natur tilbyder.
Børnene deltager i madlavningen i den udstrækning det er sjovt, udviklende og på det niveau de formår at deltage.


Vi bager ofte vores eget brød, spiser grød til frokost, og en gang imellem laver vi varmt mad eller tilbehør fra årstidens høst.

 

Vi drikker vand som renses og belives i vores vandbeliver 


Kosten er sukkerfri - men måske sødet med dadler,

æbler eller anden tørret eller frisk frugt. 

 

 

 

Morgensamling

 

Hverdagen indledes med en morgensamling, hvor vi siger goddag til hinanden.
Årets rytme og temaer fra udflugter er med som indledning, hvor  små rollespil og teaterstykker viser aktiviteter som har været, eller vil komme.

Vi har ofte har nogle af årtidens frugter, blomster eller naturudtryk med, samlet ind i haven eller på nogle af vores ture.

Hvis de kan danses, synges, fortælle små historier eller leges med, gør vi det.

Børnene er meget medlevende når vi bringer ting og oplevelser frem som de genkender.


Vi bruger sangkufferten og den grønne lydkuffert fra "Små fødder" og synger, danser, leger fagtelege. afslutter med lidt musik og bevægelse for at få kroppen med, inden vi skal ind til formiddagsmåltidet.


Det giver stabilitet i hverdagen at have en fast rytme med tilbagevendende aktiviteter som børnene genkender, overraskes af, glæder sig til og finder tryghed i.


 

 

 

 

SPROG OG KOMMUNIKATION

 

Hos Barn i Naturen er børnenes sproglige og kommunikative udvikling en naturlig del af hverdagen.


Jeg sætter ord på det uudtalte, har mange års erfaring med at forstå de mindstes nonverbale sprog.

Når barnet føler sig hørt og set bliver det trygt og tilfreds.


Jeg benytter også lidt babytegn, da det giver det lille barn gode mulighed for at udtrykke sine ønsker og behov, og på den måde undgå at havne i frustration over ikke at blive forstået.

Især de tegn som dækker de mest basale behov for barnet.

 

Derudover er dialogisk læsning en del af den daglige morgensamling

 

 

AT SKABE

 


Børnene arbejder og eksperimenterer med naturmaterialer, som vi samler  ind på vores ture ud i naturen.


Jeg viser og opfordrer børnene til at skabe, udforske og undersøge forskellige materialer og hvad man kan med dem.


I meningsfulde gøremål går jeg  ofte foran og giver børnene mulighed for gennem imitation at afprøve, opdage og øve sig.


Det meste skabes ud fra simple dagligdags aktiviteter og er ofte

årstidsbestemt.

Søvn
Børn sover til middag mens de går hos mig! Også de ældste :-)
De som ikke falder i søvn hviler, indtil de bliver for urolige, og vil op igen. 
Vi vækker som udgangspunkt ikke børn, men forsøger at stimulere et sovemønster som passer med hverdagens aktiviteter og jeres hente-bringe tider.

  

Små børn er i konstant udvikling, og behøver virkelig meget søvn.

Min erfaring er, at et 1 årigt barn behøver 10 - 12 timer søvn om natten, gerne i et stræk ml. kl. 20 - 07, samt en middagslur på 2-3 timer.

Behovene ændrer sig hen mod tre års alderen.


Ved 1 års alderen ændres sutterefleksen og de behøver ikke længere sutten, med den i munden kan tungen ikke få forbindelse med ganen, hvilket har konsekvenser for både den sproglige og den følelsesmæssige udviklingen.
 ( jeg uddyber gerne dette emne når vi mødes.)

At have et meningsfuldt putteritual som kan kopieres her, giver ro og tryghed for barnet, skab denne inden det starter hos mig, så luren bliver den rolige pause barnet har behov for.


Genkendelighed, ro og rytme er kodeord for barnets generelle tryghed og trivsel, følg så vidt muligt samme mønster i weekenden.