PÆDAGOGISKE AKTIVITETER

AKTIVITETER

 

Den private pasningsordning Barn i Naturen blev etableret af Lotte Fundal i 2015.

I dag er der plads til 10 børn i alderen 0 - 3 år.
og vi er 3 medarbejdere på arbejde hver formiddag.


Herunder finder du beskrivelser af de aktiviteter, der udgør vores hverdag

og en beskrivelse af hverdagens rytme.


At sove til middag er en af de væsentligste faktorer for trivsel hos et barn,

derfor er den også nævnt her :-)

 

NATUREN


Vi vægter højt at især de største er ude hver dag. Vi er ofte på tur enten i barnevogn, i vores ladcykler eller - minibus. 

Vi besøger ofte de samme udvalgte steder i nærmiljøet, så barnet genkender stedet og leg kan fortsætte og udvikle sig fra gang til gang og fra årstid til årstid.


Vi mærker, smager og bruger naturens materialer og årstidens afgrøder til at lave mad af, - i vores kreative udfoldelser, - og på mange måder så vi kan opleve naturen og årstiderne med alle sanser.


De mindste børn er langt mindre ude end de større, især om vinteren, men de leger i haven når vejret tillader det,

En gang imellem tager hele gruppen af sted sammen.

 

KOST

 

Vi serverer god og nærende økologisk, plantebaseret kost med årstidens frugt og grønt.

Vi laver selv det meste af maden og børnene deltager i madlavningen en gang imellem, i den udstrækning det er sjovt, udviklende og på det niveau de formår at deltage.

Vi bager selv brød der veksler imellem speltboller og rugbød.

Vi spiser tit grød, og en gang imellem laver vi varmt mad.

 

Vi drikker ikke mælk, men vand som renses og belives i vores vnadbeliver (link)


Vi serverer ikke sukker - men søder gerne f.eks. grød med dadler,

æbler eller anden tørret eller frisk frugt. 

 

 

 

Morgensamling

 

Hverdagen indledes med en morgensamling, hvor vi siger goddag til hinanden.
Vi har årets rytme og temaer med som indledning, hvor vi laver små rollespil og teaterstykker som viser aktiviteter som har været, eller vil komme.

Vi har ofte et billede af dagens Atma plante med i veres samling, den kan somme tider danses, synges eller på anden måde udtrykkes, ligesom vi ofte har nogle af årtidens frugter, blomster eller naturudtryk med, samlet ind på nogle af vores ture.

Hvis de kan danser, synges, fortælle små historier eller legers med, gør vi det.

Børnene er meget medlevende når vi bringer ting og oplevelser frem som de genkender.

Vi bruger sangkufferten og synger, danser, leger fagtelege og hopper til sidst på hoppemadrassen for at få kroppen med.


Det giver stabilitet i hverdagen at have en fast rytme med tilbagevendende aktiviteter som børnene genkender, overraskes af, glæder sig til og finder tryghed i.


 

 

 

 

Søvn
Børn sover til middag mens de går hos mig! Også de ældste :-)
De som ikke falder i søvn hviler, indtil de bliver for urolige, og vil op igen. 
Vi vækker som udgangspunkt ikke børn, men forsøger at stimulere et sovemønster som passer med hverdagens aktiviteter og jeres hente-bringe tider.

  

Små børn er i konstant udvikling, og behøver virkelig meget søvn.

Min erfaring er, at et 1 årigt barn behøver 12 timer søvn om natten, gerne i et stræk fra kl. 19 - 07, samt en middagslur på 2-3 timer.

Behovene ændrer sig hen mod tre års alderen.


Ved 1 års alderen ændres sutterefleksen og de behøver ikke længere sutten, med den i munden kan tungen ikke få forbindelse med ganen, hvilket har konsekvenser for både den sproglige og den følelsesmæssige udviklingen.
 ( vi uddyber gerne dette emne når vi mødes.)

At have et meningsfuldt putteritual som vi kan kopiere her, giver ro og tryghed for barnet, skab denne inden det starter hos os, så luren bliver den rolige pause barnet har behov for.


Genkendelighed, ro og rytme er kodeord for barnets generelle tryghed og trivsel, følg så vidt muligt samme mønster i weekenden.


SPROG OG KOMMUNIKATION

 

Hos Barn i Naturen er børnenes sproglige og kommunikative udvikling også en stor del af dagligdagen.


Vi sætter ord på det uudtalte,

Og benytter os også lidt af babytegn, da det giver det lille barn mulighed for at udtrykke sine ønsker og behov, og på den måde undgå at havne i frustration over ikke at blive forstået.

Vi har især stor gavn af de tegn som dækker de mest basale behov for barnet.

 

Derudover er dialogisk læsning en del af vores morgensamling

 

 

AT SKABE

 


Vi arbejder og eksperimenterer med naturmaterialer, som vi samler  ind på vores ture ud i naturen.


Vi viser og opfordrer børnene til at skabe, udforske og undersøge forskellige materialer og hvad man kan med dem.


I meningsfulde gøremål går vi som voksne foran som gode forbilleder og giver børnene mulighed for gennem imitation at afprøve, opdage og øve sig.


Det meste skabes ud fra simple dagligdags aktiviteter og er ofte

årstidsbestemt.